Grafik på hjernen

At beskrive min arbejdsmetode eller kunstneriske praksis i forhold til grafik sådan teoretisk – vil afsløre at jeg tumler glad, gerne og nørdet ud af eksperimenterende processer indenfor en traditionel grafisk vej. Traditionel – fordi hos mig er der ingen computer ind over – sådan er det bare. Det er ren snak mellem kobberplade, radernål, sværte og mine hjernevindinger. Det er ætsninger, fladbidning, koldnål og andre måder at belægge og bearbejde kobberpladen på, der er omdrejningspunktet. Der har været boremaskine og enkelte uldtråde iblandet ind i mellem. Og så er aftørringen af pladen essentiel for mig.

Processen i billedmageriet på kobberpladen er er for mig altopslugende nærvær i et samspil mellem fantasi og det teknisk mulige. Inde i hovedet har jeg ideer og forestillinger om motiv (gerne abstrakt) i spil med pladens grænser. Dertil er jeg søgende omkring det tekniske – hvad er muligt og hvad vil der ske hvis ….

Jeg er optaget af flader og streger – prøver at få de to elementer til at synge og skabe bevægelse – med sværten som det dragende tryllemiddel.

Jeg er udleveret til den rent sort/hvide verden. Kontraster og overgange mellem lys og mørke, lethed og tyngde er omdrejningspunkter for mine arbejder. Farver er for mig ikke nødvendige, men de kan ind i mellem pirre med en diskret accent og også nogle gange knalde fuldt ud på værket.

Omkring motiver vil jeg helst ikke love noget. Det sker at naturalistiske, motiver får min interesse, men mest og gerne er mine værker abstrakte og uden titler. Organiske former i enkle opsætninger.
Her er ingen konceptuel kunst – det kan andre og det kan være meget interessant, men det er ikke mit hovedfelt.

CV

Uddannet arkitekt ved Arkitektskolen i Aarhus

Medlem af Billedkunstnernes Forbund

Medlem af Danske Grafikere

Medlem af Tønder Kommunes Billedkunstråd

Repræsenteret på Fyens Kunstmuseum

.